Det er ikke alltid så lett å vite hva barn tenker om den situasjonen de befinner seg i eller om ting de har opplevd. For å danne seg et bilde av hvordan barnet har det og hvilke tanker og oppfatninger som eventuelt er vanskelige, må man snakke med barnet om det som skjer. Barn som ikke har mulighet til å diskutere sine bekymringer kan bli tilbaketrukne og bekymrede. Barn ønsker informasjon. Kanskje kan man stille noen konkrete spørsmål om hva barnet tenker om den forestående operasjonen, egen kropp, fremtiden og så videre. En tegning kan fortelle mer enn tusen ord, og noen barn uttrykker seg lettere hvis de får tegne hvordan de har det. For andre igjen kan det være lettere å snakke om ting i tredjeperson, som om det angår noen andre enn dem selv. Skap muligheter for barnet til å uttrykke seg, enten det er gjennom lek, tegning, samtale eller på andre måter!
Elisabeth Heldahl har utviklet et tegne- og samtalehefte for barn som kan gi nyttige tips til hvordan man skal samtale med barn om sykdom, heftet kan lastes ned her.
Hvis du tror barnet brenner inne med mye, eller at barnet signaliserer at det har det vanskelig, kan det være nyttig å snakke med fagfolk, for eksempel helsesøster eller annet helsepersonell. Noen ganger er det tilstrekkelig å få noen råd om hvordan man kan nå inn til barnet, mens det i andre tilfeller kan være fint for barnet å få muligheten til selv å snakke med profesjonelle hjelpere. Barn har ofte utbytte av å søke støtte hos jevnaldrende med samme sykdom, og støtte hverandre ved å dele erfaringer og opplevelser.
Det er laget en bok som kan være nyttig for å hjelpe barn som sliter. I ”Psykologisk førstehjelp” er det mulig å få tips til hvordan man kan hjelpe barnet sitt. Det finnes i dag to bøker i serien: ”Psykologisk førstehjelp: barn”, som er beregnet på de mellom åtte og tolv år, og ”Psykologisk førstehjelp: ungdom”, som er beregnet på 13–18 åringer.
Hvordan opplever barn med hjertefeil sin sykdom og sitt liv?
Artikkelen nedenfor er forfattet av psykolog Torun Vatne, og basert på hennes doktorgradsprosjekt "Medfødt hjertefeil hos barn: Pasientens opplevelse".
Dette var spørsmålet som ble stilt i begynnelsen av prosjektet ”Medfødt hjertefeil hos barn: Pasientens opplevelse”. Femten barn ble intervjuet og bidro med klare og berikende svar.
Innsikt i barnas opplevelser er nødvendig for å kunne legge situasjoner til rette for barna og hjelpe dem i å mestre utfordringer de møter i livet.”Det vet jeg ikke”, ”Kan du ikke spørre mamma, da”, ”Det er så flaut hvis noen hører” og ”Det er ikke sikkert jeg sier det riktig, altså”, var setninger ofte hørt under intervjuene da barna skulle fortelle om sin egen sykdom. Barn som tidligere hadde pratet som en foss, kunne bli sittende å stirre i gulvet når dette temaet kom opp.
Forskning har også vist at barn med hjertefeil vet lite om egen sykdom, noen vet til og med mindre om hjertet enn friske barn (Kotchabhakdi & Beardslee, 1985).
Her kommer litt om barnas tanker om den informasjonen de får, deres kunnskap og hva de egentlig ønsker å vite. Til slutt kommer det noen konkrete råd til foreldre.
Dette vil barna vite
Barna sammenliknet seg med vennene sine, og de fleste følte de hadde den samme kunnskapsmengden som disse. Noen mente de kunne mer, ikke om hjertet, men om hva som skjer på sykehuset. Flere barn følte de visste for lite.
Mer kunnskap ga bedre forståelse av hva som feilte dem, og dermed mindre mistolkning av symptomer og mindre redsel. Mer kunnskap ville også gjøre det lettere å møte andre barns spørsmål. De barna som ikke ønsket å vite mer om hjertefeilen, ville beskytte seg fra dette temaet i samtale og tanker.
”Det er bedre å vite for mye enn for lite. Hvis jeg visste mer så hadde jeg kanskje forstått hva som er galt med meg” (gutt).
Informasjon til barna fra foreldre
Informasjon kan gis gjennom historier fra den gangen man var liten, kanskje mens man ser på video eller bilder. Noen barn opplevde dette som skremmende på grunn av detaljerte beskrivelser. Andre syntes det var en hyggelig situasjon. Etter hvert som de ble eldre kunne barna oppleve at de skremmende historiene ble forståelige og derfor hyggeligere å høre på.
Foreldre kan også gi informasjon på en mer direkte måte. Barna i denne undersøkelsen fikk mye informasjon gjennom forbud som ble forklart (for eksempel hvorfor man ikke kan være ute i kulden). De barna som ikke forsto forklaringene, kunne bli sinna – forståelse gjorde det lettere å akseptere forbudene. Noe direkte informasjon fikk barna også når de skulle til undersøkelse, eller i etterkant av undersøkelsen da foreldrene måtte forklare det legen hadde sagt.
Barna kunne også spørre foreldrene om hjertefeilen, men omfanget av dette var begrenset da de følte at foreldrene var nølende med å svare, eller ikke visste nok. Den siste informasjonsmåten gikk ut på søke trøst eller støtte i skremmende situasjoner som plutselige smerter eller hjertebank. Noen barn opplevde at de da kunne få forklaringer på det som skremte dem. Andre følte at foreldrene avviste dem eller ønsket å beskytte foreldrene fra egne bekymringer og fantasier.
”Jeg tenker ofte på den jenta som døde av hjertefeilen sin. Det gjør meg trist og redd for at det skal skje med meg. Jeg snakker aldri med mamma og pappa om det, for jeg tror ikke de liker å bli minnet på det.” (Jente 12 år)
Informasjon til barnet fra legen
Det var store variasjoner i hvorvidt legen ga barna forklaringer. Mye av tiden satt barna og hørte på samtale mellom foreldre og leger. Noen barn hadde problemer med å forstå den informasjonen som ble gitt, og dette kunne gjøre dem så flaue at de svarte bekreftende hvis de fikk spørsmål om de forsto.
Å stille spørsmål selv var vanskelig for mange barn. Sjenerthet og følelsen av ikke å kjenne legen godt nok gjorde det vanskelig. Flere sa de ikke hadde noen fast lege de kjente godt. Hvis legen stilte spørsmål fra barnets hverdag (ikke relatert til hjertefeilen) ble de sett på som empatiske, og det ble lettere å stille spørsmål. Hvis legen ikke involverte barnet i særlig grad, kunne barnet se det som om han eller hun ikke var i fokus, men hjertet. Å stille spørsmål ble da å forstyrre legen i arbeidet.
”Jeg stiller ikke spørsmål til legene, for de arbeider med hjertet mitt og jeg vil ikke forstyrre dem.” (Jente)
Informasjon på skolen
Flere av barna hadde informert om hjertet på skolen. I enkelte tilfeller hadde det da kommet en lege eller en sykepleier til skolen, og informasjon om hjertefeil ble inkludert i vanlig undervisning om kroppen. Det gjennomgående var at barna var fornøyd med denne informasjonen og følte de hadde forstått. Informasjonen hadde blitt integrert med forståelse av kroppen, og det var i større grad blitt brukt bilder og tegninger.
Informasjon, et område med potensial for utvikling
Det kan ut fra resultatene synes som om alle barn med hjertefeil lider under mangel på informasjon om egen sykdom. Slik trenger det ikke å være. Det er flere aspekter som må tas i betraktning når man vurderer barns forståelse.
Å informere er en prosess, ikke en engangsforeteelse
Informasjon må tilpasses den alder og det utviklingsnivå barnet befinner seg på. Dette kan man gjøre ved først å finne ut hvordan barna forstår sin sykdom og la dem fortelle sin historie. Gradvis kan man utvikle deres historie ved å bringe nye elementer inn. Dette må gjøres kontinuerlig.
I undersøkelsen kom det fram at flere barn satt med sykdomsoppfatninger skapt av informasjon som var gitt da de var mye mindre. Tidligere hadde oppfatningene skapt trygghet, men etter hvert forsto barna at de var for enkle eller gale. De ble flaue over sin egen oppfatning, men hadde ingen alternativ måte å forklare hjertefeilen sin på.
Dette skapte en dårlig basis for å forstå og integrere det som kom fram av ny informasjon. Barna ville heller ikke stille spørsmål i frykt for å ”bli avslørt” og virke dumme.
Ikke alle barn ønsker å vite
Barn varierer med hensyn til nysgjerrighet, og hvilke mestringsstrategier de bruker. Noen barn prøver å glemme. De vil helst ikke tenke på sin sykdom. Voksnes forsøk på å informere blir da en trussel for dem. De kan oppleve engstelse eller frykte unødig engstelse hvis de får vite mer. Hvis angsten bygger på misforståelser heller enn realistiske bekymringer, må dette fanges opp.
Igjen blir det derfor viktig å få høre barnas egen historie om sykdommen. Hvis barna derimot forstår, men prøver å unngå å tenke på sykdommen, bør man respektere barnas ønske om ikke å prate om temaet.
Hvor mye skal de egentlig vite?
Noen barn i denne undersøkelsen beskrev hvordan de hadde fått vite dramatiske detaljer fra tidligere operasjoner, og dette gjorde dem veldig redde for å måtte gå igjennom det samme igjen. Barn skal vite hva som har feilt dem og hva de har gått igjennom, men man bør spare dem for enkelte detaljer som for eksempel hvordan leger kan ta feil, hvordan sår har blitt angrepet av bakterier, eller hvor farlig narkose kan være.
Denne typen informasjon kan barnet synes er veldig spennende når de får den, men plutselig står barnet i en situasjon (for eksempel en ny operasjon) hvor informasjonen blir en kilde til frykt.
Hvordan kan informasjonen gis?
Informasjon må gis i en trygg ramme. Dette betyr at det må foregå i rolige omgivelser, med god tid og uten for mye forstyrrelse, slik at man kan fange opp alle reaksjoner og signaler fra barna. Haster man seg igjennom temaet, sender man signaler om at man helst vil unngå det.
Ved å bruke god tid signaliserer man at dette klarer vi å snakke om. Barna vil på denne måten også kunne bli trygge nok til selv å kunne stille spørsmål. Billedbøker og barnas egne tegninger er et nyttig redskap under samtaler. På denne måten kan det både være lettere for barna å lære, og lettere for foreldre og andre å forstå hvordan barna tenker.
Det er et dilemma at så mye informasjon blir gitt i forbindelse med undersøkelser. Dette er ikke en trygg ramme for alle barn, både barn og foreldre kan være engstelige og tiden er knapp.
Følgende råd kan derfor gis til foreldre og andre som følger barnet. Bruk tid i forkant av undersøkelsen til å prate med barna om deres forståelse av hjertefeilen. Da kan dere fange opp hvor det er hull som må fylles i kunnskapen, og hvilke spørsmål barnet har. Skriv dem ned og bring det til legen for å få svar. For å få barnet mer i fokus og på bane, kan barnet selv stille spørsmålene til legen, eller foreldrene kan gjøre det på vegne av barnet.
Foreldres behov for selv å bearbeide opplevelser
Noen vil kanskje bli provosert over rådene som blir gitt, for det er ikke så enkelt. Flere foreldre sitter med en god forståelse av hjertefeilen, men har likevel problemer med å formidle den. Ingen foreldre ønsker at barnet skal være affisert av hjertefeilen, være engstelige eller tenke på sin sykdom.
Det er ikke enkelt å bringe temaet på banen når barna signaliserer at det ikke ønsker det, eller ikke ser ut til å tenke over sykdommen sin. Men mange barn tenker mer enn foreldrene tror, de vil bare ikke belaste foreldrene sine med disse tankene. De kan tolke den manglende kommunikasjonen som et signal om at foreldrene ikke ønske å snakke om hjertefeilen.
Noen barn har faktisk rett. For enkelte foreldre vekker det mye engstelse å snakke om temaet. Det berører deres største angst, angsten for å miste barnet og angsten for at barnet selv skal engste seg. Angsten kan gjøre det vanskelig å snakke med barna, og det er derfor viktig at dere som foreldre får bearbeidet deres egne opplevelser og følelser.
Ved å komme i kontakt med foreldre i samme situasjon, og dele erfaringer, kan dere gjøre nettopp dette. For noen kan det være nyttig å ha samtaler med en kontaktsykepleier, en sosionom eller en psykolog for å få råd og veiledning. For det er store belastninger dere har vært igjennom, mange hindringer dere kan møte i hverdagen, og derfor kan ingen forvente at dere skal klare dere helt alene.
Man ser en tendens til underhenvisning av barn med hjertefeil og deres familier til barne- og ungdomspsykiatrien sammenliknet med andre grupper av kroniske sykdommer, til tross for at man vet hva disse familiene sliter med. Ikke nøl med å søke hjelp, det er ikke tegn på svakhet, men på styrke og mestring!
Noen råd til dere som foreldre:
- La barna fortelle sin historie om hjertefeilen, og hjelp dem med å utvikle historien etter hvert som de blir eldre. Vær oppmerksomme på misforståelser.
- Spør barna hvorfor de eventuelt ikke vil vite mer. Godta et nei hvis de ser ut til å forstå.
- Unngå de verste detaljene, selv om disse ser ut til å fange barnets oppmerksomhet.
- Ta opp hjertefeilen uavhengig av eller i forkant av forestående undersøkelser. Skriv ned barnas og egne spørsmål. La barna eventuelt selv bringe disse inn ved neste undersøkelse, og få barnet på bane og i fokus.
- Ikke nøl med selv å søke hjelp og støtte. Bruk tid på å bearbeide egne opplevelser. Fagpersoner kan også gi deg råd i forbindelse med å informere ditt barn.
- Bruk hjelpemidler som bøker o.l. i informasjonsprosessen.
Eksterne lenker: