Hei
Fint at du tar kontakt, og utfordringen dere nå har, tror jeg mange i vår forening kan kjenne seg igjen i.
Du spør om vanskene med matte, skriving og konsentrasjon kan ha sammenheng med hjertefeilen og hvordan man eventuelt finner ut det. Det er ikke alltid lett å vite årsaken til vanskene, eller å knytte det direkte opp mot en underliggende diagnose. Det kan være én kjernevanske, som dysleksi, eller det kan være flere utfordringer samtidig. Uavhengig av om det skyldes en utviklingsforsinkelse eller en situasjonsbestemt vanske, så er det viktig at det kartlegges, at man finner ut hva det handler om, og at det settes inn rett tiltak slik at barnet får hjelp med det hun sliter med. Det er relativt vanlig at utfordringene blir mer synlige i 9-10 års alder. De faglige kravene blir da større, oppgavene blir mer komplekse og tempoet øker i skolehverdagen.
Vi har god støtte fra forskning på at barn med medfødt hjertefeil ofte kan slite med konsentrasjonsvansker og lese- og skrivevansker. Dette er også noe vi ser i tilbakemeldinger fra foreldre i våre medlemsundersøkelser. Hvorfor det er slik, vet man ikke helt. Vanskene er gjerne større jo mer kompleks hjertefeilen er, men det er ikke nødvendigvis en sammenheng mellom hjertediagnose og utfordring. For at barnet skal trives og kjenne mestring, er det viktig å ikke vente og se, men sette inn tiltak så snart vansken er oppdaget. Det er derfor veldig bra at dere har fått henvisning til pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) og at det gjøres en utredning.
Manglende energi og utholdenhet er noe mange barn og foreldre gir tilbakemelding på. Det i seg selv kan føre til at barnet ikke orker å øve nok eller ikke klarer å holde konsentrasjonen gjennom en hel skoletime med for eksempel matematikk. Hvis dette er tilfelle, er det egentlig ikke en lese-, skrive- eller matematikk-vanske, men et behov for tilrettelegging slik at det blir balanse mellom hvile og aktivitet. Noen barn har også behov for hyppigere pauser med mat og drikke. Noen trenger kortere økter eller færre mattestykker av gangen slik at de opplever mestring og gjennom det, motivasjon til å lære mer.
Barn med medfødt hjertefeil kan også ha mer spesifikke lærevansker slik som dysleksi eller dyskalkuli. Da er det bokstaver eller tall som er hovedvansken og som gjør at lesing, skriving og tallforståelse er en utfordring. Disse diagnosene kan man ha hver for seg eller sammen. Det er også slik at leseutfordring i seg selv kan gi vansker i matematikk, for eksempel knyttet til tekstoppgaver der det er viktig å forstå hva det egentlig spørres om. Dette understreker bare hvor viktig det er å finne ut hva som er utfordringen, og dette kan PPT hjelpe til med å avdekke.
I starten av en utredning har PPT gjerne en samtale med eleven, foreldrene og læreren. De skal også få en pedagogisk rapport fra skolen. Ut fra hva samtalen avdekker, vil PPT kunne gi skolen råd om tilrettelegging. Kanskje kan skolehverdagen organiseres litt annerledes, oppgaver kan deles opp i mindre avsnitt, digitale hjelpemidler kan avlaste i innlæring, skoledagen kan gjøres mer forutsigbar, med mer detaljerte planer, for å nevne noe.
I tillegg til tilrettelegging kan det være behov for bredere utredning av vanskene. For datteren din kan det kanskje handle om testing, for å se om hun har problemer med tall og mengdeforståelse. PPT har ulike kartleggingsverktøy som de jobber med og som vil avdekke dysleksi og/eller dyskalkuli eller kognitive vansker. Det kan være oppgaver som eleven går igjennom sammen med en PPT ansatt. Det kan også hende at de avdekker litt vansker på flere områder, kanskje ikke nok til å sette en konkret diagnose, men litt vansker på ulike områder som til sammen blir en belastning for barnet. Hvis det er tilfelle, vil det også være behov for tilrettelegging og oppfølging, fordi de ulike vanskene, selv om de enkeltvis er små, til sammen blir krevende i hverdagen.
På bakgrunn av utredningen skriver PPT en sakkyndig vurdering. Dette er en rapport som inneholder beskrivelse av barnets utfordringer, råd om mål for opplæringen og forslag til tiltak i skolen. Barn som ikke har utbytte av ordinær undervisning, har rett på spesialundervisning eller individuelt tilrettelagt opplæring, som det heter i ny opplæringslov. Da skal det lages en individuell opplæringsplan (IOP) som blir lærerens arbeidsverktøy og danner grunnlag for barnets opplæring.
Dere kan lese mer om dette i Hjertepermen som alle medlemmer i Foreningen for hjertesyke barn får tilsendt kostnadsfritt. Hjertepermen har vist seg å være et godt hjelpemiddel for både hjemmet og skolen. I den er det praksisknære råd og tips til en bedre skolehverdag. Det er blant annet kapitler om energiøkonomisering, individuell opplæringsplan og spesialundervisning. Hjertepermen kan være god å ha med i møte med både skole og PPT. Her er det generell informasjon om barn med medfødt hjertefeil og dere kan skrive inn spesiell informasjon om deres barn.
Se gjerne også foreningens YouTube med filmer om hjertebarn i skolen og om tverrfaglig oppfølging av hjertesyke barn.
Vennlig hilsen
Mona Helen Ødegård
Rådgiver oppvekst og organisasjon