Du er her: HjemAktuelt
Aktuelt
 

Forbrukerrådets pasientundersøkelse - tre av fire ønsker fast kontaktperson

Illustrasjonsbilde: Forbrukerrådets pasientundersøkelse - tre av fire ønsker fast kontaktperson

Randi Flesland, Torgeir Michaelsen, Bent Høie, Petter Brelin og Eivind Hansen i diskusjon på Forbrukerrådets frokostmøte om kommunikasjon i helsevesenet, torsdag 23. mars 2017.

Hver tredje av oss har hatt et negativt møte med helsevesenet de siste fem årene, og dårlig kommunikasjon er den mest vanlige årsaken. Dette kommer frem i en fersk pasientundersøkelse gjennomført av Forbrukerrådet. Torsdag 23. mars var det frokostmøte med diskusjon om hvilke tiltak som kan gjøres for å bedre pasientenes opplevelse med helsevesenet. - God kommunikasjon er både omsorg og respekt, sa helseminister Bent Høie, og understreket at alle sykehus vil pålegges å jobbe systematisk med kommunikasjon.

Hvilke utfordringer står vi overfor når vi skal bedre kommunikasjonen i helsevesenet, og hva slags tiltak bør gjennomføres? På Forbrukerrådets frokostmøte var blant annet helseminister Bent Høie, som selv hadde oppfordret Forbrukerrådet til å "sjekke ut helsevesenet og se på pasientrollen".

Mye er bra, og de fleste føler seg trygge og godt ivaretatt når de først er på sykehuset. De dårlige opplevelsene knytter seg hovedsakelig til kommunikasjon og informasjonsoverføring.

- En av tre har hatt negative opplevelser med helsevesenet, særlig blant de yngre, og dårlig kommunikasjon troner på årsakstoppen, sa Randi Flesland, direktør for Forbrukerrådet, da hun la fram de viktigste funnene fra den ferske undersøkelsen. Mer enn 1500 personer er blitt spurt, både pasienter og pårørende og i ulike aldersgrupper, om sine opplevelser med fastlegen og sykehus.

- 14 prosent har opplevd moraliserende oppførsel og opp mot 18 prosent uhøflig oppførsel. Under halvparten har fått informasjon om risiko ved behandling og kun 45 prosent har hatt utskrivningssamtale med lege, sa Flesland videre og understreket at dette er ikke bra, all den tid vi vet at samspillet mellom pasient og lege er avgjørende for pasientens mestring og for god behandling. Betegnende er det da også at tre av fire ønsker seg en fast kontaktperson på sykehuset. - Dette er et høyt tall!

En av tre opplever dessuten at legen ikke sjekker om informasjonen som er gitt pasienten, er oppfattet og forstått.

- Det er medisinske grunner til god kommunikasjon, for vi vet at det gjør pasienten trygg og behandlingen bedre, sa helseminister Bent Høie.

Sykehussjef Eivind Hansen, fra Haukeland Universitetssykehus kunne fortelle at de i flere år har jobbet med et kommunikasjonsprogram som er integrert i all drift. De utdanner egne instruktører og sikrer at god kommunikasjon er en ferdighet det øves og trenes på. Dette er en del av hele kulturen på sykehuset og de har også fokus på internkommunikasjon, mellom de ansatte, som igjen sikrer pasienter god behandling. 

Helseministeren ønsker at alle sykehus i Norge kan jobbe på denne måten, som i følge direktøren fra Haukeland heller ikke har vært så veldig kostnadskrevende. Høie sa også at sykehus i fremtiden vil bli målt på dette.

Last ned rapporten om pasientundersøkelsen her.

/share/mime/48/pdf.png Pasientundersøkelse
(forbrukerradets-pasientundersokelse-2017.pdf, 467kB)

Del dette innholdet:

Aktuelt

Pia Bråss og Mona Ødegård

Høring på Stortinget om tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO

– Noen av barna har behov for spesialundervisning, veldig mange har behov for tilrettelegging. Alle har behov for å bli sett, forstått og ivaretatt - og at laget rundt dem har god og riktig kompetanse. Tverrfaglig samarbeid er en suksessfaktor, sa Mona Ødegård fra Foreningen for hjertesyke barn, da hun tirsdag 28. januar var på høring i utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget om stortingsmeldingen Tett på - tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO.

Høring på Stortinget om tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO - les hele saken


Illustrasjonsbilde: Kurs for gravide med hjertefeil

Kurs for gravide med hjertefeil

Rikshospitalet ved  GUCH-enheten inviterer  til kurs for pasienter med hjertesykdom som er, har vært eller planlegger å bli gravide. Dagskurset er for både pasienter og deres pårørende. Datoen er 5. mars, og kurset vil bli avholdt på Oslo Universitetssykehus Rikshospitalet.

Kurs for gravide med hjertefeil - les hele saken


Illustrasjonsbilde: Internasjonalt arbeidsmøte om fremtidens klaffer

Internasjonalt arbeidsmøte om fremtidens klaffer

16. januar 2020 var et knippe forskere, kirurger, etikere og gründere fra Universitetet i Hannover på besøk ved Oslo Universitetssykehus for å legge frem erfaringer fra de europeiske klaffeprosjektetene ARISE og ESPOIR for det norske fagmiljøet. Hvordan ser fremtidens klaffe-erstatninger ut og hvordan kan fagmiljøene samarbeide, både vitenskapelig og klinisk på tvers av landegrensene, var noe av det som ble diskutert. Møtet var initiert og tilrettelagt av Foreningen for hjertesyke barn.

Internasjonalt arbeidsmøte om fremtidens klaffer - les hele saken



>> Se alle nyheter

gi din støtte til barnehjertesaken!

Hver dag fødes det barn med hjertefeil.
Ikke alle får oppleve ettårsdagen sin.

Din støtte redder liv. Og gir flere et bedre liv.

FFHB

Om hjertefeil > Bli medlem > Støtt oss > Om oss > Fylkeslag >

Kontakt

Foreningen for hjertesyke barn

t: 23 05 80 00

Øvre Vollgate 11, PB 222 Sentrum
0103 Oslo
Org.nr.; 870 430 922

Kontonummer: 3000 19 32000

ffhb@ffhb.no

 

Kontakt

Foreningen for hjertesyke barn
t: 23 05 80 00
Øvre Vollgate 11, PB 222 Sentrum
0103 Oslo
Org.nr.; 870 430 922

Kontonummer: 3000 19 32000

ffhb@ffhb.no

Innsamlingsprosent 2018

Utviklet av Imaker as