Du er her: HjemAktuelt
Aktuelt
 

Forbrukerrådets pasientundersøkelse - tre av fire ønsker fast kontaktperson

Illustrasjonsbilde: Forbrukerrådets pasientundersøkelse - tre av fire ønsker fast kontaktperson

Randi Flesland, Torgeir Michaelsen, Bent Høie, Petter Brelin og Eivind Hansen i diskusjon på Forbrukerrådets frokostmøte om kommunikasjon i helsevesenet, torsdag 23. mars 2017.

Hver tredje av oss har hatt et negativt møte med helsevesenet de siste fem årene, og dårlig kommunikasjon er den mest vanlige årsaken. Dette kommer frem i en fersk pasientundersøkelse gjennomført av Forbrukerrådet. Torsdag 23. mars var det frokostmøte med diskusjon om hvilke tiltak som kan gjøres for å bedre pasientenes opplevelse med helsevesenet. - God kommunikasjon er både omsorg og respekt, sa helseminister Bent Høie, og understreket at alle sykehus vil pålegges å jobbe systematisk med kommunikasjon.

Hvilke utfordringer står vi overfor når vi skal bedre kommunikasjonen i helsevesenet, og hva slags tiltak bør gjennomføres? På Forbrukerrådets frokostmøte var blant annet helseminister Bent Høie, som selv hadde oppfordret Forbrukerrådet til å "sjekke ut helsevesenet og se på pasientrollen".

Mye er bra, og de fleste føler seg trygge og godt ivaretatt når de først er på sykehuset. De dårlige opplevelsene knytter seg hovedsakelig til kommunikasjon og informasjonsoverføring.

- En av tre har hatt negative opplevelser med helsevesenet, særlig blant de yngre, og dårlig kommunikasjon troner på årsakstoppen, sa Randi Flesland, direktør for Forbrukerrådet, da hun la fram de viktigste funnene fra den ferske undersøkelsen. Mer enn 1500 personer er blitt spurt, både pasienter og pårørende og i ulike aldersgrupper, om sine opplevelser med fastlegen og sykehus.

- 14 prosent har opplevd moraliserende oppførsel og opp mot 18 prosent uhøflig oppførsel. Under halvparten har fått informasjon om risiko ved behandling og kun 45 prosent har hatt utskrivningssamtale med lege, sa Flesland videre og understreket at dette er ikke bra, all den tid vi vet at samspillet mellom pasient og lege er avgjørende for pasientens mestring og for god behandling. Betegnende er det da også at tre av fire ønsker seg en fast kontaktperson på sykehuset. - Dette er et høyt tall!

En av tre opplever dessuten at legen ikke sjekker om informasjonen som er gitt pasienten, er oppfattet og forstått.

- Det er medisinske grunner til god kommunikasjon, for vi vet at det gjør pasienten trygg og behandlingen bedre, sa helseminister Bent Høie.

Sykehussjef Eivind Hansen, fra Haukeland Universitetssykehus kunne fortelle at de i flere år har jobbet med et kommunikasjonsprogram som er integrert i all drift. De utdanner egne instruktører og sikrer at god kommunikasjon er en ferdighet det øves og trenes på. Dette er en del av hele kulturen på sykehuset og de har også fokus på internkommunikasjon, mellom de ansatte, som igjen sikrer pasienter god behandling. 

Helseministeren ønsker at alle sykehus i Norge kan jobbe på denne måten, som i følge direktøren fra Haukeland heller ikke har vært så veldig kostnadskrevende. Høie sa også at sykehus i fremtiden vil bli målt på dette.

Last ned rapporten om pasientundersøkelsen her.

/share/mime/48/pdf.png Pasientundersøkelse
(forbrukerradets-pasientundersokelse-2017.pdf, 467kB)

Del dette innholdet:

Aktuelt

Illustrasjonsbilde av mor med beby med sonde

Når vanlig mat ikke er nok

Kroppen har behov for tilførsel av både energi til drivstoff og næringsstoffer (som proteiner, vitaminer og mineraler) for å vedlikeholde og opprettholde mange ulike funksjoner. Dette får vi via mat og drikke. I denne artikkelen forteller ernæringsfysiolog Åshild Margrethe Lode, om behovet for støtteernæring med sonde når barn ikke får i seg nok næring og holder vekstkurven sin.

Denne artikkelen stod først på trykk i magasinet Hjertebarnet nr. 1/2022.

Når vanlig mat ikke er nok - les hele saken


Bilde av Henry, tett på

Ville ikke vært noe av dette foruten

– Henry har ingen spesielle utfordringer akkurat nå. De og vi følger med på om noe dukker opp, og det er betryggende, sier Thomas Bakken. Han er pappa til Henry (4 ½), som er født med en kompleks hjertefeil og har vært innrullert i Sørlandet sykehus’ aktive bruk av Tverrfaglig veileder for hjertebarn med alvorlig/kompleks feil.

Denne artikkelen stod først på trykk i magasinet Hjertebarnet nr. 1/2022.

Ville ikke vært noe av dette foruten - les hele saken


Illustrasjonsbilde av et hjerte tegnet i sand

Deltakere til forskningsprosjekt om barnepalliasjon

Hva trenger barn, søsken og foreldre når barnets helsesituasjon gir forkortet livsløp? Er dette en problenstilling du/dere kjenner igjen, og ønsker dere å delta i en forskningsstudie om dette?

Deltakere til forskningsprosjekt om barnepalliasjon - les hele saken



>> Se alle nyheter

Gi din støtte til barnehjertesaken!

Hver dag fødes det barn med hjertefeil. Ikke alle får oppleve ettårsdagen sin. Din støtte redder liv. Og gir flere et bedre liv.

Vipps 112519

Gi en gave

Bli fastgiver

FFHB

Om hjertefeil > Bli medlem > Støtt oss > Om oss > Fylkeslag >

Kontakt

Foreningen for hjertesyke barn

t: 23 05 80 00

Øvre Vollgate 11, PB 222 Sentrum
0103 Oslo
Org.nr.; 870 430 922

Kontonummer: 3000 19 32000

ffhb@ffhb.no

 

Kontakt

Foreningen for hjertesyke barn
t: 23 05 80 00
Øvre Vollgate 11, PB 222 Sentrum
0103 Oslo
Org.nr.; 870 430 922

Kontonummer: 3000 19 32000

ffhb@ffhb.no

Innsamlingsprosent 2020

Illustrasjon: Innsamlingsprosent 2020
Utviklet av Imaker as