Du er her: HjemAktuelt
Aktuelt
 

Forbrukerrådets pasientundersøkelse - tre av fire ønsker fast kontaktperson

Illustrasjonsbilde: Forbrukerrådets pasientundersøkelse - tre av fire ønsker fast kontaktperson

Randi Flesland, Torgeir Michaelsen, Bent Høie, Petter Brelin og Eivind Hansen i diskusjon på Forbrukerrådets frokostmøte om kommunikasjon i helsevesenet, torsdag 23. mars 2017.

Hver tredje av oss har hatt et negativt møte med helsevesenet de siste fem årene, og dårlig kommunikasjon er den mest vanlige årsaken. Dette kommer frem i en fersk pasientundersøkelse gjennomført av Forbrukerrådet. Torsdag 23. mars var det frokostmøte med diskusjon om hvilke tiltak som kan gjøres for å bedre pasientenes opplevelse med helsevesenet. - God kommunikasjon er både omsorg og respekt, sa helseminister Bent Høie, og understreket at alle sykehus vil pålegges å jobbe systematisk med kommunikasjon.

Hvilke utfordringer står vi overfor når vi skal bedre kommunikasjonen i helsevesenet, og hva slags tiltak bør gjennomføres? På Forbrukerrådets frokostmøte var blant annet helseminister Bent Høie, som selv hadde oppfordret Forbrukerrådet til å "sjekke ut helsevesenet og se på pasientrollen".

Mye er bra, og de fleste føler seg trygge og godt ivaretatt når de først er på sykehuset. De dårlige opplevelsene knytter seg hovedsakelig til kommunikasjon og informasjonsoverføring.

- En av tre har hatt negative opplevelser med helsevesenet, særlig blant de yngre, og dårlig kommunikasjon troner på årsakstoppen, sa Randi Flesland, direktør for Forbrukerrådet, da hun la fram de viktigste funnene fra den ferske undersøkelsen. Mer enn 1500 personer er blitt spurt, både pasienter og pårørende og i ulike aldersgrupper, om sine opplevelser med fastlegen og sykehus.

- 14 prosent har opplevd moraliserende oppførsel og opp mot 18 prosent uhøflig oppførsel. Under halvparten har fått informasjon om risiko ved behandling og kun 45 prosent har hatt utskrivningssamtale med lege, sa Flesland videre og understreket at dette er ikke bra, all den tid vi vet at samspillet mellom pasient og lege er avgjørende for pasientens mestring og for god behandling. Betegnende er det da også at tre av fire ønsker seg en fast kontaktperson på sykehuset. - Dette er et høyt tall!

En av tre opplever dessuten at legen ikke sjekker om informasjonen som er gitt pasienten, er oppfattet og forstått.

- Det er medisinske grunner til god kommunikasjon, for vi vet at det gjør pasienten trygg og behandlingen bedre, sa helseminister Bent Høie.

Sykehussjef Eivind Hansen, fra Haukeland Universitetssykehus kunne fortelle at de i flere år har jobbet med et kommunikasjonsprogram som er integrert i all drift. De utdanner egne instruktører og sikrer at god kommunikasjon er en ferdighet det øves og trenes på. Dette er en del av hele kulturen på sykehuset og de har også fokus på internkommunikasjon, mellom de ansatte, som igjen sikrer pasienter god behandling. 

Helseministeren ønsker at alle sykehus i Norge kan jobbe på denne måten, som i følge direktøren fra Haukeland heller ikke har vært så veldig kostnadskrevende. Høie sa også at sykehus i fremtiden vil bli målt på dette.

Last ned rapporten om pasientundersøkelsen her.

/share/mime/48/pdf.png Pasientundersøkelse
(forbrukerradets-pasientundersokelse-2017.pdf, 467kB)

Del dette innholdet:

Aktuelt

Illustrasjonsbilde: Kronikk I Dagsavisen: Når barndommen foregår på sykehus

Kronikk I Dagsavisen: Når barndommen foregår på sykehus

Foreningen for hjertesyke barn er tett på i prosessen med å planlegge for «barn og unge» i Nye Oslo Universitetssykehus (OUS). Sammen med en rekke andre organisasjoner har vi skrevet en kronikken. Den belyser våre forventninger og våre bekymringer for prosessen som nå pågår med å planlegge det nye sykehuset, og for det ferdige resultatet. 

Kronikk I Dagsavisen: Når barndommen foregår på sykehus - les hele saken


Illustrasjonsbilde: Digitalt kurs for sykepleiere som jobber med hjertesyke barn i oktober

Digitalt kurs for sykepleiere som jobber med hjertesyke barn i oktober

21. og 22. oktober arrangeres det årlige og nasjonale kurset for sykepleiere som jobber med hjertesyke barn. På grunn av korona og av smittevernhensyn, blir årets kurs gjennomført digitalt.

Digitalt kurs for sykepleiere som jobber med hjertesyke barn i oktober - les hele saken


Illustrasjonsbilde: Ansatte med bekymring for nyfødtintensivavdeling på Rikshospitalet

Ansatte med bekymring for nyfødtintensivavdeling på Rikshospitalet

En stor gruppe ansatte på Rikshospitalets (OUS) nyfødtintensivavdeling har i et åpent brev varslet ledelsen på sykehuset om de uholdbare og trange forholdene for de aller minste pasientene på sykehuset. De ansatte krever endringer og mer plass nå, og mener det er for lenge å vente i ti år til nytt sykehus er på plass. FFHB støtter deres bekymring og har som forening i en årrekke påpekt følgene av forholdene på nyfødtintensivavdelingen.

Ansatte med bekymring for nyfødtintensivavdeling på Rikshospitalet - les hele saken



>> Se alle nyheter

gi din støtte til barnehjertesaken!

Hver dag fødes det barn med hjertefeil.
Ikke alle får oppleve ettårsdagen sin.

Din støtte redder liv. Og gir flere et bedre liv.

Alle barn med hjertefeil skal ha et godt liv

Vipps 112519

Gi en gave

Bli medlem

FFHB

Om hjertefeil > Bli medlem > Støtt oss > Om oss > Fylkeslag >

Kontakt

Foreningen for hjertesyke barn

t: 23 05 80 00

Øvre Vollgate 11, PB 222 Sentrum
0103 Oslo
Org.nr.; 870 430 922

Kontonummer: 3000 19 32000

ffhb@ffhb.no

 

Kontakt

Foreningen for hjertesyke barn
t: 23 05 80 00
Øvre Vollgate 11, PB 222 Sentrum
0103 Oslo
Org.nr.; 870 430 922

Kontonummer: 3000 19 32000

ffhb@ffhb.no

Innsamlingsprosent 2018

Utviklet av Imaker as