Du er her: HjemAktuelt
Aktuelt
 

Forbrukerrådets pasientundersøkelse - tre av fire ønsker fast kontaktperson

Illustrasjonsbilde: Forbrukerrådets pasientundersøkelse - tre av fire ønsker fast kontaktperson

Randi Flesland, Torgeir Michaelsen, Bent Høie, Petter Brelin og Eivind Hansen i diskusjon på Forbrukerrådets frokostmøte om kommunikasjon i helsevesenet, torsdag 23. mars 2017.

Hver tredje av oss har hatt et negativt møte med helsevesenet de siste fem årene, og dårlig kommunikasjon er den mest vanlige årsaken. Dette kommer frem i en fersk pasientundersøkelse gjennomført av Forbrukerrådet. Torsdag 23. mars var det frokostmøte med diskusjon om hvilke tiltak som kan gjøres for å bedre pasientenes opplevelse med helsevesenet. - God kommunikasjon er både omsorg og respekt, sa helseminister Bent Høie, og understreket at alle sykehus vil pålegges å jobbe systematisk med kommunikasjon.

Hvilke utfordringer står vi overfor når vi skal bedre kommunikasjonen i helsevesenet, og hva slags tiltak bør gjennomføres? På Forbrukerrådets frokostmøte var blant annet helseminister Bent Høie, som selv hadde oppfordret Forbrukerrådet til å "sjekke ut helsevesenet og se på pasientrollen".

Mye er bra, og de fleste føler seg trygge og godt ivaretatt når de først er på sykehuset. De dårlige opplevelsene knytter seg hovedsakelig til kommunikasjon og informasjonsoverføring.

- En av tre har hatt negative opplevelser med helsevesenet, særlig blant de yngre, og dårlig kommunikasjon troner på årsakstoppen, sa Randi Flesland, direktør for Forbrukerrådet, da hun la fram de viktigste funnene fra den ferske undersøkelsen. Mer enn 1500 personer er blitt spurt, både pasienter og pårørende og i ulike aldersgrupper, om sine opplevelser med fastlegen og sykehus.

- 14 prosent har opplevd moraliserende oppførsel og opp mot 18 prosent uhøflig oppførsel. Under halvparten har fått informasjon om risiko ved behandling og kun 45 prosent har hatt utskrivningssamtale med lege, sa Flesland videre og understreket at dette er ikke bra, all den tid vi vet at samspillet mellom pasient og lege er avgjørende for pasientens mestring og for god behandling. Betegnende er det da også at tre av fire ønsker seg en fast kontaktperson på sykehuset. - Dette er et høyt tall!

En av tre opplever dessuten at legen ikke sjekker om informasjonen som er gitt pasienten, er oppfattet og forstått.

- Det er medisinske grunner til god kommunikasjon, for vi vet at det gjør pasienten trygg og behandlingen bedre, sa helseminister Bent Høie.

Sykehussjef Eivind Hansen, fra Haukeland Universitetssykehus kunne fortelle at de i flere år har jobbet med et kommunikasjonsprogram som er integrert i all drift. De utdanner egne instruktører og sikrer at god kommunikasjon er en ferdighet det øves og trenes på. Dette er en del av hele kulturen på sykehuset og de har også fokus på internkommunikasjon, mellom de ansatte, som igjen sikrer pasienter god behandling. 

Helseministeren ønsker at alle sykehus i Norge kan jobbe på denne måten, som i følge direktøren fra Haukeland heller ikke har vært så veldig kostnadskrevende. Høie sa også at sykehus i fremtiden vil bli målt på dette.

Last ned rapporten om pasientundersøkelsen her.

/share/mime/48/pdf.png Pasientundersøkelse
(forbrukerradets-pasientundersokelse-2017.pdf, 467kB)

Del dette innholdet:

Aktuelt

Mie og Sebastian med FFH-genseren

FFHB-genseren er klar

Nå kan du strikke din helt egen FFHB-genser. Eller du kan strikke den til andre, kanskje til og med som en julegave. – Å ha en konkurranse hvor vi skulle lage en egen genser for FFHB, var en fantastisk god idé, dette ville jeg være med på. Genseren kan jo også være med på å fremme foreninga og saken, det liker jeg, sier opphavskvinnen til den nye FFHB-genseren, Anne Thoresen, som vant høstens strikkekonkurranse.

FFHB-genseren er klar - les hele saken


Illustrasjonsbilde: Mye spennende aktivitet

Mye spennende aktivitet

- De siste årene har vært preget av korona og usikkerhet, både for oss i landsstyret og for alle våre medlemmer. Våre aktiviteter i denne perioden ble derfor svært preget av restriksjoner og begrensninger. Vi kunne dessverre ikke møtes fysisk i fellesskap så ofte som vi ønsker, og disse fysiske møtene er en grunnpilar i vårt virke. Jeg er likevel stolt over alt vi har fått til i perioden, med digitale arrangementer og konferanser, digital ungdomsleir, informasjonsmøter, digital opplæring og stor innsats med forskning og fag, sa styreleder fra forrige landsmøteperiode, Stig Flesland. Vedlagte rapport gir smakebiter fra noen av alle aktivitetene vi hadde i perioden 2020 og 2021.

Mye spennende aktivitet - les hele saken


Liten gutt som går i høstløv

Tildeling av støtte fra Foreningen for hjertesyke barn Forskningsstiftelsen 2022

- Foreningen for hjertesyke barn (FFHB) har vært en viktig bidragsyter for å sørge for at forskning på barnehjerter tar steg fremover, og det ønsker vi fortsatt å være.. Vår visjon er at alle hjertebarn skal ha et godt liv. Forskning er et viktig virkemiddel for at vi skal nå vår visjon, og det er derfor en glede å dele ut 750.000 kroner til forskningsprosjekter som er innovative og som vi tror vil få stor betydning for hjertebarna fremover. Gratulerer til alle som har fått støtte, sier tidligere styreleder Stig Flesland, som var med da tildelingene ble besluttet!

Tildeling av støtte fra Foreningen for hjertesyke barn Forskningsstiftelsen 2022 - les hele saken



>> Se alle nyheter

Gi din støtte til barnehjertesaken!

Hver dag fødes det barn med hjertefeil. Ikke alle får oppleve ettårsdagen sin. Din støtte redder liv. Og gir flere et bedre liv.

Vipps 112519

Gi en gave

Bli fastgiver

FFHB

Om hjertefeil > Bli medlem > Støtt oss > Om oss >

Kontakt

Foreningen for hjertesyke barn

Telefon: 23 05 80 00

E-post: ffhb@ffhb.no
Besøk: Schweigaards gate 12, 0185 Oslo
Post: PB 222 Sentrum, 0103 Oslo
Org.nr.: 870 430 922

Kontonummer: 3000 19 32000

 

Kontakt

Foreningen for hjertesyke barn
Telefon: 23 05 80 00
E-post: ffhb@ffhb.no
Besøk: Schweigaards gate 12, 0185 Oslo
Post: PB 222 Sentrum, 0103 Oslo
Org.nr.: 870 430 922

Kontonummer: 3000 19 32000

Innsamlingsprosent 2020

Illustrasjon: Innsamlingsprosent 2020
Utviklet av Imaker as