Du er her: HjemAktuelt
Aktuelt
 

Forbrukerrådets pasientundersøkelse - tre av fire ønsker fast kontaktperson

Illustrasjonsbilde: Forbrukerrådets pasientundersøkelse - tre av fire ønsker fast kontaktperson

Randi Flesland, Torgeir Michaelsen, Bent Høie, Petter Brelin og Eivind Hansen i diskusjon på Forbrukerrådets frokostmøte om kommunikasjon i helsevesenet, torsdag 23. mars 2017.

Hver tredje av oss har hatt et negativt møte med helsevesenet de siste fem årene, og dårlig kommunikasjon er den mest vanlige årsaken. Dette kommer frem i en fersk pasientundersøkelse gjennomført av Forbrukerrådet. Torsdag 23. mars var det frokostmøte med diskusjon om hvilke tiltak som kan gjøres for å bedre pasientenes opplevelse med helsevesenet. - God kommunikasjon er både omsorg og respekt, sa helseminister Bent Høie, og understreket at alle sykehus vil pålegges å jobbe systematisk med kommunikasjon.

Hvilke utfordringer står vi overfor når vi skal bedre kommunikasjonen i helsevesenet, og hva slags tiltak bør gjennomføres? På Forbrukerrådets frokostmøte var blant annet helseminister Bent Høie, som selv hadde oppfordret Forbrukerrådet til å "sjekke ut helsevesenet og se på pasientrollen".

Mye er bra, og de fleste føler seg trygge og godt ivaretatt når de først er på sykehuset. De dårlige opplevelsene knytter seg hovedsakelig til kommunikasjon og informasjonsoverføring.

- En av tre har hatt negative opplevelser med helsevesenet, særlig blant de yngre, og dårlig kommunikasjon troner på årsakstoppen, sa Randi Flesland, direktør for Forbrukerrådet, da hun la fram de viktigste funnene fra den ferske undersøkelsen. Mer enn 1500 personer er blitt spurt, både pasienter og pårørende og i ulike aldersgrupper, om sine opplevelser med fastlegen og sykehus.

- 14 prosent har opplevd moraliserende oppførsel og opp mot 18 prosent uhøflig oppførsel. Under halvparten har fått informasjon om risiko ved behandling og kun 45 prosent har hatt utskrivningssamtale med lege, sa Flesland videre og understreket at dette er ikke bra, all den tid vi vet at samspillet mellom pasient og lege er avgjørende for pasientens mestring og for god behandling. Betegnende er det da også at tre av fire ønsker seg en fast kontaktperson på sykehuset. - Dette er et høyt tall!

En av tre opplever dessuten at legen ikke sjekker om informasjonen som er gitt pasienten, er oppfattet og forstått.

- Det er medisinske grunner til god kommunikasjon, for vi vet at det gjør pasienten trygg og behandlingen bedre, sa helseminister Bent Høie.

Sykehussjef Eivind Hansen, fra Haukeland Universitetssykehus kunne fortelle at de i flere år har jobbet med et kommunikasjonsprogram som er integrert i all drift. De utdanner egne instruktører og sikrer at god kommunikasjon er en ferdighet det øves og trenes på. Dette er en del av hele kulturen på sykehuset og de har også fokus på internkommunikasjon, mellom de ansatte, som igjen sikrer pasienter god behandling. 

Helseministeren ønsker at alle sykehus i Norge kan jobbe på denne måten, som i følge direktøren fra Haukeland heller ikke har vært så veldig kostnadskrevende. Høie sa også at sykehus i fremtiden vil bli målt på dette.

Last ned rapporten om pasientundersøkelsen her.

/share/mime/48/pdf.png Pasientundersøkelse
(forbrukerradets-pasientundersokelse-2017.pdf, 467kB)

Del dette innholdet:

Aktuelt

Helene Thon

Helene Thon første nestleder i FFO i to nye år

Helene Thon er gjenvalgt for to nye år som første nestleder i Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO). Dette er andre periode generalsekretæren i Foreningen for hjertsyke barn engasjerer seg i FFOs viktige arbeid for samfunnsmessig likestilling og deltakelse for funksjonshemmede. - En av mine viktige fokusområder er å løfte frem situasjonen til kronisk syke barn, unge og deres familier, og å bidra til at deres behov blir førende når tilbud og strukturer bestemmes i helsevesenet, sier Thon.

Helene Thon første nestleder i FFO i to nye år - les hele saken


Illustrasjonsbilde: Hjelp oss å fylle sekken til Hjertenissen

Hjelp oss å fylle sekken til Hjertenissen

Hvert år må mange norske barn tilbringe julen på sykehus. Sykdom tar ikke hensyn til høytider, og et barns forventninger og glede over julen blir ikke borte selv om barnet er sykt. Foreningen for hjertesyke barn vil gjøre ekstra stas på alle de hjertesyke barna som må tilbringe julen på sykehus. Derfor har vi opprettet en innsamlingsaksjon på Facebook hvor alle som vil kan gi et bidrag.

Hjelp oss å fylle sekken til Hjertenissen - les hele saken


Gavesjekk fra Oppland fylkeskag

Gavesjekk fra Oppland fylkesklag til forskning

Under fylkeskonferansen i november fikk Foreningen for hjertesyke barn Forskningsstiftelsen seg en hyggelig overraskelse: Fylkeslaget i Oppland overrakte en gavesekk til foreningens forskningsstiftelse pålydende NOK 100 000. - Tusen hjertelig takk, sa styreleder i FFHB og i Forskningsstiftelsen, Erik Skarrud, da han mottok den rause gaven fra en entusiastisk gjeng fra Oppland.

Gavesjekk fra Oppland fylkesklag til forskning - les hele saken



>> Se alle nyheter

gi din støtte til barnehjertesaken!

Hver dag fødes det barn med hjertefeil.
Ikke alle får oppleve ettårsdagen sin.

Din støtte redder liv. Og gir flere et bedre liv.

FFHB

Om hjertefeil > Bli medlem > Støtt oss > Om oss > Fylkeslag >

Kontakt

Foreningen for hjertesyke barn

t: 23 05 80 00

Øvre Vollgate 11, PB 222 Sentrum
0103 Oslo
Org.nr.; 870 430 922

Kontonummer: 3000 19 32000

ffhb@ffhb.no

 

Kontakt

Foreningen for hjertesyke barn
t: 23 05 80 00
Øvre Vollgate 11, PB 222 Sentrum
0103 Oslo
Org.nr.; 870 430 922

Kontonummer: 3000 19 32000

ffhb@ffhb.no

Innsamlingsprosent 2018

Utviklet av Imaker as